Wat is Kiwanis?

Kiwanis International is een wereldwijde organisatie van service clubs. Opgericht in 1915 in Detroit, USA. Initiële doelstelling van de club was het samenbrengen van personen met verschillende beroepen zodat ze elkaar wederzijds konden steunen en helpen. Naderhand werd deze doelstelling uitgebreid met het beoefenen van dienstverlening naar de gemeenschap.
Tegenwoordig is de belangrijkste prioriteit van de verschillende clubs, die wereldwijd verspreid zijn, zich voornamelijk ten dienste stellen van kinderen en jong volwassenen. Serving the Children of the World. Dit belet niet dat andere projecten zoals hulp aan bejaarden en mensen in nood, financiering van instellingen e.a. niet uit het oog worden verloren.

Nunc Kee-wanis, zoals je het correct leest, staat voor “wij laten ons horen” en is een letterlijke vertaling uit het Otchipew, één van de oorspronkelijke talen in Noord Amerika. Dit Amerikaans-Indiaans gezegde klinkt misschien in eerste instantie onbegrijpelijk, maar voor Kiwanis omvat het een duidelijke boodschap.

Onze boodschap is duidelijk en bevat geen politieke of religieuze rooksignalen. De leden van de clubs zijn in principe afkomstig uit alle verschillende lagen van de bevolking. Je wordt als lid uitgenodigd, en de belangrijkste criteria waaraan voldaan moet worden is de bereidbaarheid en de mogelijkheid om je in te zetten voor de gemeenschap.Kiwanis Clubs zijn te vinden in meer dan 80 landen verspreid over de ganse wereld. Wereldwijd zijn er ongeveer 300.000 leden. In het district België-Luxemburg zijn er 4110 leden, verspreid over 178 clubs, 17 divisies, 570 vrouwen en 3540 mannen.